lördag 9 juli 2011

Det sagolika stenbrottsäventyret

För någon vecka sedan satt jag och kikade på flygfoton av området vid Sälgsjön. Jag var nyfiken på fäbodarna på andra sidan sjön från Gävle sett. Ja, vill ni veta mer om den resan så får ni kika på tidigare inlägg.

Men något som fångade min blick när jag granskade satellitbilderna var de enorma stenbrott som finns längs med Hedesundavägen.

Så jag och Sundin tog och gjorde en utflykt idag och det var ganska jävla märkligt.

Vi tog oss förbi bommar, kameror och hotfulla skyltar och kom in på ett område där det såg ut som om en meteorit kraschat där.

Sundin i månlandskapet som mötte oss:



Det var en helt vrickad upplevelse eftersom proportionerna var fullständigt skeva jämfört med det man är van vid.

När man stod här och tittade på bergväggen så var det extremt svårt att säga om bergsväggen var 50, 150 eller 200 meter bort. Allt var så enormt.



Grävskopan längst bort i den här bilden var lätt 300 meter bort men den såg väldigt liten ut. När vi passerade den insåg jag att det nog var en av de största grävskopor jag någonsin skådat.



Ja, här jobbar vissa personer heltid:



Vilken planet kom den här maskinen ifrån då?



Raka spåret för Sundin till platsen där grundvatten trängde fram ut berggrunden:



Såg rätt vackert ut:



Sundin och jag märkte att vattnet som läckte ut pumpades upp till en liten damm:



Fanns dock inget av intresse i vattnet.

Kul grej.... Hitta Sundin i bilden:



Nä, men allvarligt talat så var det en rätt intressant utflykt.



Det var allt för ögonblicket.

Eller va fan. Här är bildserien från stenbrottsresan om ni nu skulle ha missat något?

Ja, och till sist. Det enda ljud vi hörde var från fåglar och bromsar.



Peace out!

Inga kommentarer: