söndag 7 mars 2010

Besk medicin för landstinget Gävleborg

För ett par månader sedan framkom det att landstinget Gävleborg tagit ut en olaglig receptavgift. Tänkte för mig själv att det hela skulle kunna redas ut internt. Men icke. Istället så gick tjänstemän in och ändrade reglerna i efterhand så att det inte längre var olagligt. Enligt Bo Svedberg var det dock inte fråga om någon förändring. Det hade aldrig varit olagligt, det var bara reglerna som varit otydliga. Arbetarbladet har skrivit en del om det hela.

Som vanlig medborgare kan du knappast agera så här godtyckligt och ansvarslöst. Kryssar du i fel ruta på en blankett eller missförstår på något sätt så är man i regel lurad. Du kanske blir sittande där utan a-kassa, sjukersättning alternativt drabbas av straffavgifter och pålagor utan att du kan göra så mycket åt saken - du får skylla dig själv som slarvade eller inte begrep bättre.

Eftersom det så benhårt nuförtiden är det väl inte mer än rimligt att vi kan kräva av makten att de också får stå sitt kast om de slarvat och gjort fel. Visst, det kanske var tänkt att stå i reglerna att receptavgift skulle tas ut vid alla tillfällen, men nu står det inte så!

Att landstingets tjänstemän och ekonomidirektör sedan går in och ändrar reglerna för att kunna fortsätta debitera dessa avgifter utan att något beslut om detta klubbats igenom i landstingsfullmäktige blev droppen som fick bägaren att rinna över kände jag.

Så därför tog jag och JO-anmälde landstinget Gävleborg. Jag vill att JO utreder om detta gått rätt till, både vad gäller hur avgiften infördes samt hur regelverket sedan ändrades för att legitimera den trots att det inte fanns något beslut om detta från landstingsfullmäktige.

Får se vad det blir av det hela. Personligen hoppas jag att det går så här för landstinget i ärendet:

1 kommentar:

gunnika sa...

Bra jobbat! Jag blir så förbannad...