onsdag 2 november 2011

Tony - den lysande konsumenten!

Jag är rätt allergisk vad gäller tvålar. Så därför använder jag endast Barnängens Barntvål. Jävligt bra produkt som jag aldrig haft anledning att klaga på. Därför blev jag lite förvånad när jag för någon månad sedan köpte mitt vanliga fempack och tvålen såg ut så här:



Tvålen var alltså gul, hård och luktade skumt. Den brukar vanligtvis ha samma vita färg som den som syns på förpackningen till höger.

Först tänkte jag slänga hela fempacket (alla tvålar såg likadana ut). Men sen kom jag på att det kanske vore bäst att spara en tvål och ta en bild på den tillsammans med den del av förpackningen som visar tillverkningsdatum etc. Och det gjorde jag. Det är en bilden ni ser här ovan.

Sen gjorde jag helt enkelt som så att jag kontaktade Barnängens kundtjänst via mail och bifogade bilden tillsammans med information om vad som enligt mig var fel på produkten.

Tog inte mer än en dag förrän jag fått svar och en förklaring till varför tvålen inte sett ut som den brukar göra:

Hej Tony,

Tack för att du kontaktade oss angående Barnängen barntvål.

Vi beklagar att produkten inte motsvarat förväntad kvalitet.
Att tvålen gulnar och får en obehaglig doft beror på att det saknas eller finns för litet av en ingredienstyp som heter komplexbildare. I innehållsförteckningen känns den igen som Tetrasodium EDTA och Tetrasodium Editronate. Komplexbildaren har till uppgift att förhindra oxidering, i praktiken att tvålen åldras.

Normala tecken på att tvålen åldras är just att tvålen gulnar och doftar oangenämt eller härsket, men detta skall ske tidigast efter ca 3 år. I det här fallet har det skett redan efter ett par månader, vilket är ett tydligt tecken på att komplexbildare saknas eller finns för litet av.
Barnängens barntvål görs av tvålmassa som smälts ner och formas till tvålar.
Tvålmassan levereras i stora säckar i form av granulat. För en sats tvål går det åt ett flertal säckar av denna råvara. Vi tar prover på tvålmassan innan tillverkningen börjar, men eftersom prov inte tas på varje säck i en leverans finns det en risk att innehållet mellan säckarna kan skifta litet grann, även om det prov som tas klarar uppsatta krav.

Eftersom prov har tagits enligt vårt normala provtagningsschema och varit utan anmärkning har vi inte haft anledning att misstänka någon avvikelse.
Varken avvikelsen i färg eller doft innebär någon som helst risk för konsumenten, men vi har full förståelse för att det kan kännas ofräscht när inte tvålens färg och doft är som normalt.

I ett försök att kompensera dig för den produkt du har använt sänder vi två st nya förpackningar Barnängens Barntvål till dig. Vi är tacksamma för att du tagit kontakt med oss och hoppas att du även i fortsättningen känner dig trygg i att använda produkter från Barnängen.

Med vänliga hälsningar, Inger Kalvestig
Schwarzkopf & Henkel Rådgivning


En dag efter det mailet får jag hämta ut följande paket på posten:



Extremt snyggt och professionellt agerat av "Henkel" som tydligen äger Barnängen numera.

Så vad kan vi lära oss av detta?

Jo, att om du köper en produkt som inte lever upp till de förväntningar du har på den - kontakta företaget och klaga!

Om du inte säger något överhuvudtaget så får inte företaget reda på att du som kund är missnöjd samtidigt som du faktiskt slängt ut pengar på något som du inte vill eller kan använda.

En kund som klagar är en bra kund! Om du inte säger nånting utan bara knyter näven i fickan och blir bitter så förlorar båda parter på det.

Lär erkänna att jag blir lika förvånad varje gång jag klagar på en produkt (vilket hänt typ fem-sex gånger) och märker hur bra de flesta företag är på att hantera legitima klagomål.

Så kudos till Barnängen/Henkel. Snyggt jobbat!

Det var allt för ögonblicket.

Peace out!

4 kommentarer:

Jerpa sa...

Har gjort desamma på Carlsberg då MER apelsin eller liknande inte smakade nånting och fick 50kr, samt på GB's nån produkt. Samma där, en check på några kronor.

Eric sa...

Först och främst, tack för en bra och rolig blogg, nyss hittat den.

Härligt med så bra respons av företaget, i början tänkte jag att det skulle urarta i någonting i stil med ditt inlägg om Nordea (som jag för övrigt skrattade gott åt).

Ha det bra!
/Eric

gunnika sa...

Bra jobbat! De flesta företag är faktiskt duktiga på att hantera klagomål. Jag reklamerade ett kolsyrat mineralvatten, som inte bubblade, som det skulle. Nu minns jag inte vilket företag det var. Men hur som helst, så fick jag en värdecheck tillbaks. Det lönar sig att våga!

Anders Norén sa...

Förra veckan reklamerade jag en nattågsresa med SJ för att vattensystemet i min vagn var trasigt så jag inte kunde duscha innan jobbet. Samma dag fick jag en webbaserad kvalitetsutvärdering att fylla i (och 500 prio-poäng som tack) och dagen därpå - jodå! - damp det ned 150 kronor i värdecheckar och en ursäkt. Sådana handläggningstider tar definitivt udden av ens irritation!