torsdag 30 september 2010

Folk som hotar med att åka till Valbo

Ibland hör man eller läser om folk som blir oerhört upprörda när tanken om ett bilfritt Gävle centrum kommer på tal. Dessa personer brukar ofta säga att om de gatstumpar vi pratar om här blir bilfria - ja då kommer de minsann att åka till Valbo köpcentrum och handla istället!

Är det ingen av dessa individer som reflekterat över hur jävla stort Valbo köpcentrum är och att man inte får köra bil inne i själva köpcentrat? Det har såvitt jag vet bara skett en enda gång och då var det den så kallade K-pistmannen som körde rakt igenom där under en polisjakt i bästa Blues Brothers-andan.

Jag menar - ta en titt på dessa två satellitfoton.

Först har vi Gävle sett från ovan:



Och här har vi Valbo köpcentrum:



Jag är ingen utbildad lantmätare men jag är rätt säker på att om du åker till Valbo köpcentrum för att slippa gå ett kvarter inne i Gävle så kommer du i slutändan att ha gått bra mycket längre när du väl handlat klart inne i Valbo?

Om du tvingas parkera längst ut så är promenaden över parkeringen förmodligen längre än den sträcka som vissa vill göra till bilfri zon inne i Gävle?

Ja, rätta mig gärna om jag har fel.

Peace out!

1 kommentar:

J. sa...

Helt rätt.
Och det är förmodligen större risk att gå vilse i Valbo köpcentrum än att gå vilse i Gävle centrum.