onsdag 18 januari 2012

Juice- och dryck-koncentrat

Ibland köper jag juice- eller dryck-koncentrat av olika sort. Ja ni vet, såna här:



De innehåller 2 dl och sen spär man ut det med fyra delar vatten så att man får en liter färdig dryck.

Här är mitt problem. Jag har ett litermått som jag brukar använda i såna sammanhang. Men samtidigt har jag en hel hög med tomma 1.5-liters PET-flaskor under diskbänken.

Såna här alltså:



Personligen tycker jag att det är smidigare att ha drycker i en flaska snarare än i ett litermått eftersom man helst bör röra om i drycken när den stått orörd i kylen ett tag. Är den i en flaska räcker det med att skaka flaskan ett par gånger. Plus att flaskan har en kork vilket gör att drycken inte tar upp smak från t.ex. lök, köttfärssås eller annan man som man också vanligtvis förvarar i sitt kylskåp.

Numera vet jag ganska exakt var litergränsen går i en vanlig PET-flaska eftersom jag mätt upp det ett par gånger. Men mitt förslag är att t.ex. BOB börjar sälja sina koncentrat i förpackningar som rymmer 3 dl!

Då skulle man kunna hälla koncentratet rakt ner i en tom PET-flaska, skruva på korken och voila så är det klart.

Tror nog att folk skulle dricka mer av dessa drycker om koncentraten var anpassade för PET-flaskor snarare än litermått?

Jag mailade den konsumentansvariga på BOB och framförde mina synpunkter. Här är svaret:


LÄTTDRYCK APELSINPERSIKA27X2DL
Reklamation nr: 2012 - SE00510

Hej och tack för att du hörde av dig angående BOB® Lättdryck
koncentrat.

Våra konsumenter synpunkter och signaler är mycket viktiga för
oss, då vi får värdefull information om våra produkter. Den
använder vi som en självklarhet i vårt fortsatta
kvalitetsarbete. Vi uppskattar därför att du tog kontakt med
oss.
Jag kommer att skicka ditt mail vidare till produktansvarig så
att de får ta del av dina synpunkter.



Med vänlig hälsning

Procordia Food AB
Konsumentkontakt

Förhoppningsvis får vi snart se min variant ute på marknaden!

Oh, och som en sidnot lär jag visa en grej som jag hittade när jag googlade efter bilder på PET-flaskor:



Rätt smart pryl. Nästan så man skulle kunna tro att det var jag som kommit på det! :)

Går att köpa här för 14:50 kr. Som hittat!

Jaja, det var allt för den här gången. Peace out!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjupp!

Återanvänd inte PET-flaskor för livsmedel. De innehåller DEHA (Diethylhydroxylamine)som läcker ut ur flaskan. PET är egentligen en engångsförpackning.

Välj hellre plastförpackningar märkta med 2, 4 och 5 (Märkningen är en triangel med pilar och en siffra i, t ex: ♴). Övriga plaster innehåller dessutom BPA (Bisfenol-A) som är ett reproduktionsstörande hormon.

Take care!

Leffe sa...

Anonym: Jag gissar att "07" är en godkänd märkning också? Min senapsflaska är en sjua. Och så är Cillit Bang-sprutflaskorna gjorda av 2:or, fritt fram att använda ;)

Unknown sa...

Men hur farligt kan det vara? Läsk kan ju ligga i PET-flaskor i flera månader och även sprit och vin säljs ju numera i PET-förpackningar där etanolen väl ändå borde lösa ur betydligt mer av dessa farliga kemikalier än 2dl juice-koncentrat man förvarar i kylen en vecka?