söndag 22 januari 2012

Lidl, pannkaksfiaskot och kassa-triumfen

Igår (lördag) så cyklade jag iväg till Lidl uppe på söder för att köpa billiga pannkakor. När jag kom dit var det givetvis slut - eller jag trodde det var slut.



Så jag frågade en av tjejerna som jobbade där hur det kom sig att det inte fanns några pannkakor. Men då sa hon att det där erbjudandet började inte gälla förrän på måndag - alltså den 23/1-2012.

Det var ett rätt sjysst erbjudande. Sexhundra gram färdigstekta pannkakor för 12 kronor. Visst inget man blir lång och smal av som Sundin skulle säga, men ändå rätt billigt och bra.

Tänkte för mig själv att jag nog hade kollat fel i reklamen. Att jag alltså kikat på fel Lidl-reklamblad. Men när jag kom hem så gick jag ut på nätet och upptäckte följande:



Jag hade kikat på rätt reklamblad och tjejen som jobbade där hade uppenbarligen ingen aning om vad hon pratade om.

Men skit samma. Dessa pannkakor var ju rätt prisvärda även till ordinare pris!

Hur som helst - det jag ville komma till var att jag upptäckte att Lidl efter 15 års klagomål från kunderna äntligen byggt om sina kassor!

Ja! De har gett upp försöken att få kunderna att anpassa sig till den tyska modellen och istället anpassat sig efter kunderna!





Så här såg det ut tidigare:



Det mest anmärkningsvärda i den här delen av historien är nog ändå att det tog så jävla lång tid för Lidl att faktiskt lyssna på sina kunder?!

Men nu går det hur som helst att handla på Lidl på vanligt svenskt vis. Alltså lägga upp varorna på bandet, betala och sedan stoppa ner det man köpt i påsar i en uppsamlingsplats vid slutet av kassa-bandet.

Märkligt att Lidl tigit om detta? Det här är väl något man borde informera kunderna om? Svälj stoltheten och kör en annonskampanj där man talar om att man numera använder sig av normala svenska kassor!

Jaja, det var allt för ögonblicket....

Eller nej, det var det inte.

Jag funderar på att göra en liten undersökning. Tänkte ta en vanlig förpackning Bravo-juice och sedan kika på exakt hur global en sån förpackning faktiskt är. Visst - vi vet att juicen kommer från USA och pappret från Sverige eller Finland. Men vad ingår i pappret? Och plastprylen? Och från vilka länder kommer färgerna som ingår i trycket? Osv. Tänkte kika närmare på det eftersom jag tycker det verkar intressant.

Jaja, nu var det i alla fall allt för ögonblicket!

Peace out!

Inga kommentarer: