lördag 26 juli 2008

Att roa sig med turister - ett sommarprojekt


Så här på sommaren så händer det lite då och då att turister kommer fram och frågar efter vägen till ditten och datten. Inget fel med det, jag hjälper gärna till.
Men jag har funderat på att dra igång ett litet projekt rörande väldigt gamla eller obskyra längdmått och tid-enheter samt turister. Tänkte jag skulle ta och plugga in ett gäng och lära mig höfta så det blir ungefär rätt när jag ska uppskatta en sträcka.

Så om en turist kommer och frågar om t.ex. turistbyrån så ska jag ganska snabbt kunna upplysa den som frågar att :

"Fortsätt längs den här gatan i ungefär 35 Rev och ta sedan första gatan till höger så har du turistbyrån 20 stänger in på vänster sida. Sen har du en till ungefär 60 spjutkast bort. Men du får skynda dig, de stänger om fyra glas. Hinner ni inte så öppnar de igen om en tusendels venuscykel."

När de inte förstår vad jag menar så ska jag titta lite undrande på dem och istället uttrycka sträckan i t.ex. Verst, Kabellängder eller varför inte Veckosjö?

Ska man sälja en bil kan det ju också vara händigt att i annonsen berätta hur många stenkast den gått istället för att krångla med kilometer och tala om att den drar strax under en jungfru bensin per fjärdingsväg.

Skäggsekund skulle också vara intressant att kunna använda i något sammanhang?

Så min plan är alltså att springa runt som en levande anakronism helt ur synk med tiden. Det blir nog bra.

Inga kommentarer: