onsdag 30 juli 2008

Stenexpeditionen


Drog iväg igår efter jobbet för att leta efter ett enormt flyttblock som ska finnas i skogen strax mellan Sätra och Valbo. Det skulle visa sig bli en expedition kantad av olyckor och missöden som till sist skulle resultera i ett fiaskoartat misslyckande.
Det började med att Sundins cykel drabbats av punktering innan vi ens kommit iväg och det var inte direkt någon pyspunka vi snackar om här utan ett gapande hål i däckets sida så stort att jag utan problem kunde få in mitt pekfinger där. Eftersom Sundin var för fattig och lat för att orka laga fanstyget så drog han hem till sin mor och far i Andersberg istället för att där låna sin fars cykel medan jag väntade hemma i min äckligt solvarma lägenhet. Denna cykelrockad resulterade i att vi inte kom iväg förrän en timme senare.
Via grusvägen som börjar vid vattentornet i sätra tog vi oss upp i skogen och påbörjade vår färd mot Lunds fäbodar i vars närhet det enorma flyttblocket skulle ligga. Efter en halvtimme i gassande solsken och hög värme längs den mycket dåliga grusvägen tog vi en liten paus för att dricka lite vatten. Då gjorde vi en rätt jobbig upptäckt - det var enormt med bromsar i det här området. Stora, äckliga blodtörstiga bromsar som högg och bet rakt genom kläder och hud. Till skillnad från myggor som bara sticks så skär ju bromsar ut ett köttstycke ur kroppen för att komma åt det värdefulla och livsgivande blodet. Att säga att det gör ont som fan är bara förnamnet. Dessa skogens flygande krokodiler fick oss att snabbt fortsätta mot vårt mål. Efter ytterligare en liten stund upptäckte vi att vi kommit in på fel väg, men beslutade oss för att fortsätta iallafall för att förhoppningsvis komma in på rätt väg via en liten stig i vid vändplatsen vid vägs ände.
När jag skulle kontrollera om det verkligen fanns en stig där vi trodde så drog jag igång GPS:en. Jag drog igång GPS:en. Jag knäppte igång GPS:en. NEJ, fan slut på batterihelvete, vilket jävla mörker! Så istället för att fortsätta mot den enorma stenen som vid det här laget i våra sinnen fått samma mytologiska status som Nilens källor fick vi svänga av in på en annan grusväg som spottade ut oss i Valbo.
Vi insåg att vi fick ge upp för dagen och botaniserade istället runt inne på köpcentrat där bland annat nya batterier införskaffades.

Idag blir det ett nytt försök och förhoppningsvis når vi då vårt mål!

Inga kommentarer: