söndag 5 juli 2009

Äntligen lite svalare

Så blev det äntligen lite svalare ute då och då lär jag väl skriva något vettigt i bloggen också då! Tyvärr tyckte jag mig ana doften av höst i luften när jag var ute och cyklade idag. Hoppas det var inbillning?

Jag har ju dessutom fått min första blogg-follower vilket känns roligt! Så det tackar jag för. Så nu har jag pressen på mig, haha...

Jag tänkte väga in i debatten om det konstverk som ställts upp i rondellen vid sjukhuset i Gävle. Jag kallar det hela för "Rosa singelolycka" men det korrekta namnet är tydligen "Priapos trädgård".

Det har gått ett par veckor sedan konstverket sattes upp så jag är väl lite sent ute med min kritik, men bättre sent än aldrig.

Så här ser det iallafall ut för er som inte sett det hela:



Konstverket ligger fortfarande etta på Arbetarbladets kulturtopp:

http://arbetarbladet.se/kultur/kulturtoppen/1.1119443

Debattens vågor har som sagt gått höga här i stan sedan singelolyckan kom på plats. På ena sidan har vi haft Gävles kulturelit och på den andra sidan resten av stan. Gävleborna har anklagats för att inte begripa, att de är kulturfientliga och vissa har till och med gått så långt att de hävdar att de som inte begriper att uppskatta singelolyckan är nazister. Jag citerar från Arbetarbladet:

Vet ni om, ni som skäller på de rosa rondellskulpturerna i Gävle, att ni ansluter er till Sverigedemokraternas konstsyn med rötter i nazismen?


Som replik på detta vill jag bara poängtera att Hitler var vegetarian. Så då vet vi var ni som inte äter kött står politiskt!

Min syn på det hela är att konstverket helt enkelt inte är så jävla märkvärdigt. Tycker att de rondellhundar som stod där tidigare, ditplacerade av olika gävlebor i något som mest kan liknas vid ett modernt uttryck för allmogekonst hade större konstnärligt värde. Men rondellhundarna togs bort av tekniska kontoret eftersom de utgjorde en trafikfara vilket givetvis inte en voltad bil gör?

Men kom med något bättre själv då kanske vän av ordning säger? Ja varför inte?

Skulle lagt dit en skrotbil så skulle jag inte nöjt mig med en. Jag skulle istället lagt dit en hel hög. Alltså inte bara slängt dit dem huller om buller. Istället skulle jag arrangerat dem på sådant sätt att det blev en postindustriell replika av Stonehenge. Och verkligen gjort så att solen på midsommaraftonens morgon stiger upp mellan två av bilvraken på samma sätt som solen stiger mellan stenmonoliterna i Stonehenge.

Tycker personligen att det skulle varit bra mycket mer kreativt, tänkvärt och roligt än en rosa jeep som välts över ända?

Sen upplever jag det också som så att det finns en motvilja bland kultureliten att kritisera konstverket. Gävle är en liten ankdamm på det kulturella planet och att då ansluta sig till den obildade pöbeln som inte "begriper" konstverket skulle nog leda till att man blev intellektuell paria här i stan.

Tror ändå rätt många faktiskt inte tycker att bilvraket är speciellt lyckat eller kreativt men det är tyvärr ingen som vågar ställa sig upp och påpeka att kejsaren är naken.

För övrigt berättade morsan att min bror tydligen också ska börja blogga. Han har semester fram till 10 augusti så det blir väl inget förrän dess, men så fort han startat så länkar jag till den. Antar att den hamnar på Rixfm:s hemsida?

Och eftersom det trots allt fortfarande är sommar så tar jag väl och slänger in en rolig bild till då! :)

1 kommentar:

Unknown sa...

Hahaha... nu vet man vart man står politiskt iallafall... tur man äter dödat ;)