fredag 7 augusti 2009

Den tragiska Gävleyran

Så drog den igång då, Gävleyran, tänkt som någon sorts ersättare för Gävle Cityfest. Cyklade iväg till Läkerol Arena för att ta mig en titt på denna nya folkfest. Väl på plats kunde jag konstatera att ett mer lämpligt namn hade varit "Gävle grusparkeringsfestvial" eller "Gävle mobiltelefonabbonemangsfestival". Det går nämligen inte att gå en meter utan att bli trakasserad av muppar som vill pracka på dig någon typ av abbonemang.

Så här spännande kändes platsen för "yran"


Ja, det är ungefär som inne på nian om ni vet vad jag menar. Skillnaden är att när man blir påhoppad inne på nian så är det iallafall bara 20-30 meter kvar till Systembolaget vilket man inte kan säga om samma situation uppe på den här grusparkeringen på gränsen till ingenstans.

En typisk Telenor-försäljare hoppar på mig för att kränga ett abbonemang



Jag har full förståelse för att det inte var speciellt lämpligt att ha en vanlig Cityfest i år eftersom det pågår stora markarbeten inne i stan. Men visst fan kunde man ha hittat en bättre plats för denna Gävleyra än en dammig grusparkering?

Okej, det är kanske låter fullständigt vansinnigt, men jag har hört att det ska finnas ett stort parkområde precis utanför stadskärnan i Gävle. Ett område med stora öppna ytor där knallar och liknande skulle kunnat hålla till. Dessutom finns där en permanent scen där artister skulle kunnat uppträda. Området heter Boulongersskogen. Och om det nu inte skulle funka av någon anledning så hade väl sätraängarna varit mer än lämpliga? Det funkar ju för vad jag antar är systerfestivalen "Sätrayran"?

Men nog om detta. Förhoppningsvis är Gävleyran på den här parkeringsplatsen en parantes och inget mer. Sedan ska man väl inte gnälla alltför mycket heller, det är ju sjysst att någon/några faktiskt ordnar sånt här alls. Så all heder åt Gavlén. Jag önskar bara att han lagt Gävleyran på en mer fördelaktig plats - det är allt.

Boulognern - ett alternativ till grusparkeringen i skogen


Sedan lovade jag att jag skulle ta reda på vad det var för kristen homofob som låg bakom den JO-anmälan som riktats mot Stockholms Lokaltrafik rörande deras beslut att flagga med regnbågsflaggor under Pridefestivalen i Stockholm.

Jag fick svar tf Byråchef Charlotte Håkansson hos riksdagens ombudsmän idag. Tog och scannade in brevet samt kopian på den anmälan som skickats in. Det är tydligen en Rickard Karlsson i Sundbyberg som står bakom den. Det står att han är student, skulle vara roligt att veta va fan det är han pluggar? Teologi? Komvux? Svenska för invandrare? Ja er gissning är lika god som min.

Klicka på bilderna för högre upplösning så blir det lättare att läsa.

Svaret från Charlotte Håkansson



Anmälan



I första brevet så nämns även att jag har en pågående anmälan mot Linköpings kommun. Lär få återkomma i det ämnet när ärendet är avgjort. Men det handlar iallafall om en anmälan jag gjorde mot en viss Stina Bond där och hennes beslut att på egen hand censurera affischer för en punkfestival. Blev ett jävla liv på lokalnivå efter att jag gjorde den anmälan förra året. Blev intervjuad av lite lokaltidningar där nere och folk på insändarsidorna tyckte att jag borde be om ursäkt för att jag vågat ifrågasätta censurbeslutet. Men som sagt - jag berättar den historien när sista kapitlet är skrivet! :D

För övrigt så bör vi alla passa på att njuta av den här värmen, för om en månad är det höst!

3 kommentarer:

Unknown sa...

bara för att börja med nått, Jag håller inte med killen i anmälan"

Men.... han är fruktansvärt påläst och "väl artikulerad" men har svårt med ordet regnbågsflagga, alt. prideflagga.. då han hela tiden hänvisar till Bögflagga.
Vad jag vet så handlar inte homosexualitet enbart om man man utan även om kvinna kvinna men kanske e det bara jag som e dum...?!

Men visst, till viss del kan jag hålla med honom ang statsbetalda bussar osv men att de inte kan få flagga för en festival som det egentligen e är ju fekl... bussjävlarna här kör ju runt med IFK Norrköpings flaggor. Å det är enligt mig förmodligen en ren förlustaffär så kanske jag borde anmäla dem... man kan ju inte hylla ett lag i botten som kommunkassan betalar för...

Men annars måste jag säga att jag är väldigt imponerad över din energi Tony... du ger verkligen allt för din blogg :D

Unknown sa...

Innan man ger sig in i förvaltningsmaskineriet så bör man ha lite koll på vad man kan och inte kan göra i dessa lägen?

Grejen är ju den att muppen här inte har en susning om vad fan han pysslar med?

"Men.... han är fruktansvärt påläst och "väl artikulerad" men har svårt med ordet regnbågsflagga, alt. prideflagga.. då han hela tiden hänvisar till Bögflagga."

Det man kan konstatera när det gäller Stockholms Lokaltrafik är följande:

SL är ett kommunalt bolag. Svårt att argumentera emot detta enkla faktum?

Så vad kan man göra en JO-anmälan på då? Ja rätt många saker, dock inte en sån här sak.

Det går alltså inte att anmäla "Kommunala bolag och stiftelser (om klagomålet inte gäller handläggningen av en begäran om att få ut allmänna handlingar från bolaget eller stiftelsen
tidningar, radio, TV.)"
Men hej, hans anmälan lät ju lite småviktig iallafall!? :D

Unknown sa...

Stort tack till dig Tommie. Fan, det var ett tag sedan jag tvungen att kolla igenom vad som faktiskt gäller i dessa lägen!:D