måndag 10 augusti 2009

Folk som slänger sin äppelskörd i komposten

Nu börjar det dra ihop sig till äppelskörd i Sverige igen. Eller det är väl ett par veckor kvar, men jag tänkte börja reta upp mig redan nu. Varje höst brukar jag nämligen cykla förbi folk med fruktträd på sina tomter. Väldigt ofta ligger det tiotals kilo äpplen på gräsmattan under träden och möglar. Får man en skymt av komposten så brukar det ligga säckvis av frukt slängd där också.

Speciellt irriterande är det om jag är på väg till affären för att handla när jag ser detta. Det känns ju lagom muntert att betala 25 kronor kilot för svenska äpplen inne i butiken efter att man precis sett hundratals kilo frukt ligga och ruttna på villatomter längs vägen.

När man var liten så kunde man alltid bege sig ut om höstkvällarna och palla de äpplen man ville ha. Om man gör det i min ålder så ses det nog mer som "olaga intrång" och "stöld"?

Här i Gävle läste jag för något år sedan om ett initativ som heter "Äppelbörsen". Det är en anslagstavla inne på alternativboden "Lyktan". Där kan man sätta upp en lapp att man gärna vill ha äpplen, alternativt så kan man erbjuda folk att komma och plocka om man har mer än man behöver. Bra grej!

En artikel om den s.k "Äppelbörsen":

http://gd.se/nyheter/gavle/1.126210

Peter Englund tycks för övrigt tillhöra de slösaktigas skara:

http://peterenglund.wordpress.com/2007/09/10/schillers-applen/

Intressant att läsa kommentarerna. Tydligen så gav han bort sitt överflöd till ett musteri?

En del personer verkar faktiskt skämmas lite över att de slänger bort stora mängder frukt frampå höstkanten. Händer titt som tätt när man är ute att man ser stora frukthögar som dumpats i något närliggande skogsområde. Visst, så kan man göra. Problemet är att djuren sätter i sig frukten då och eftersom den hunnit jäsa så blir de rätt ordentligt på lyset.

Älgar verkar dessutom vara rätt arga när de är på fyllan och är det något jag inte tål så är det otrevliga fyllon.

I Mölndal så var det så illa att en fylle-älg började terrorisera en massa skolbarn för ett par år sedan:

Barnen i skolan är rädda – älgen vill bara äta äpplen

En arg, och möjligen berusad, åttataggars älgtjur vid Eklandaskolan i Mölndal lever farligt. I flera dagar har den skrämt skolbarnen med sin allt mer aggressiva närvaro. Polisen har den under uppsikt.

På fredagsmorgonen låg den och dåsade vid skolans entré och hindrade eleverna att ta sig till skolan innan den efter ett tag reste sig och lommade bort. Lärarna fick gå ut och lotsa barnen förbi älgen, skriver Göteborgs-Postens nättidning.

- Barnen är jätterädda, säger Camilla Andersson på skolans expedition till GP.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article455530.ab

Jag säger inte att alla älgar är otrevliga när de är packade. Det finns säkert undantag.

Full och glad?



En ekorre som äter sig full på jäst frukt är inte lika skrämmande, men desto mer humoristiskt. Så därför avslutar jag med ett litet klipp på just en full ekorre:

4 kommentarer:

Azaka sa...

Det var ett roligt klipp det dar. Min tjej ar livradd och jag menar livradd for ekorrar. Tydligen blev hennes farmor attackerad av en ekorre (ehh?) och nu springer hon sa fort hon ser en ekorre. Alltsa tjejen da, inte farmorn... eller kanske hon ocksa, det vet jag faktiskt inte. I alla fall, ska visa detta klipp for henne! Tackar!

Unknown sa...

Fast ett sånt där beteende kan också vara symptom på att ekorren drabbats av rabies!
Men den sjukdomen finns ju tack och lov inte spridd i Sverige, men hej, vill du skrämma din flickvän lite extra så kan du ju nämna det, haha! :)

Gunnel sa...

Tycker synd om ekorren:-(

Anonym sa...

Märks att du inte har några egna äppelträd :) Vi har 5 st gamla träd som ger mycket frukt och det finns inte en chans att hinna ta hand om all frukt. Dessutom så faller mycket frukt av träden innan de är mogna och hamnar så klart i komposten för vem vill äta omogna äpplen. Du får gärna komma förbi och plocka lite fallfrukt så slipper vi kratta ihop dem och lägga i komposten.